בשורה לציבור החרדי: פטור מהיתר ל'גנרטור שבת'

אבי יעקב No Comments on בשורה לציבור החרדי: פטור מהיתר ל'גנרטור שבת'

התחליף ל"גנרטור לשבת": מטה התכנון הלאומי מקדם פטור מהיתר למתקני אגירה קטנים. מתקני האגירה יכולים להיטען במהלך השבוע, ומשקי הבית ובתי הכנסת יוכלו להשתמש בחשמל במהלך השבת כתחליף לגנרטורים הפועלים על סולר

גנרטורים. ארכיון צילום: WISSAM NASSAR/Flash90
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מטה התכנון הלאומי, בראשות נתן אלנתן, מקדם תוכנית למתן פטור מהיתר למתקני אגירת חשמל בגודל 5-4 מ"ר שמספקים עד 600 קילו וואט לשעה. מדובר במהלך שמטרתו לעודד הקמת מתקני אגירה בשטחים עירוניים ברחבי הארץ.

מדובר בהרחבת הפטור מהיתר למתקני אגירת חשמל קטנים (עד 600 קילו וואט שעה) בגודל ממוצע של 5-4 מ"ר, לעומת המצב כיום בו הפטור ניתן למתקני אגירה בגודל של עד 100 קילו וואט שעה, כלומר בגודל של 1.5 מ"ר.

מטרת התוכנית שצפויה להגיע לדיון במועצה הארצית לתכנון ולבנייה בקרוב, היא עידוד הקמת מתקני אגירה בשטחים עירוניים ברחבי הארץ. מתקן אגירת חשמל בגודל 600 קילו וואט שעה יכול לספק חשמל לבניין מגורים של כ-8 קומות.

במטה התכנון הלאומי מסבירים כי אגירת החשמל נותנת מענה לפער בעלויות הפקת החשמל בין שעות השפל (בעיקר בבוקר ובצהריים) והשיא (שעות הערב). בבוקר ובצהריים, הביקוש לחשמל נמוך יחסית, מה שמוביל לעלויות נמוכות בייצור החשמל. בשעות הערב, הביקוש לחשמל גדל, וכך נוצר עומס על רשת החשמל.

במקומות בהם יחליטו להקים את מתקני האגירה יוכלו גם להטעין את מתקן האגירה בשעות השפל במחיר נמוך, ולמכור את החשמל בשעות השיא לחברת החשמל. בבנייני מגורים, מתקני האגירה, שהם למעשה סוללה גדולה, יכולים לשמש גם כגיבוי עבור הדיירים שיחליטו להתקין אותם במקרים של הפסקת חשמל.

בשל פערי הביקוש לחשמל במהלך שעות היום, הרחבת השימוש במתקני אגירה ברמה הארצית תאפשר להקטין את כמות תחנות הכוח המזהמות לייצור חשמל בישראל, וגם את הצורך בשדרוג תשתיות רשת החשמל.

המהלך ייתן מענה לעשרות אלפי משקי בית חרדים ובתי כנסת המתנתקים מרשת החשמל הארצית לפני השבת ומתחברים לגנרטורים של שבת הפועלים על סולר. מתקני האגירה יכולים להיטען במהלך השבוע, ומשקי הבית יוכלו להשתמש בחשמל במהלך השבת, כתחליף לגנרטורים.

ראש מטה התכנון הלאומי, נתן אלנתן: "המהלך נועד לתת מענה לביקושים ההולכים וגדלים לחשמל בגוש דן. הקמת המתקנים זה מצב שבו שני הצדדים מרווחים, יאפשר מחד לאגור חשמל בשעות השפל ולהזרים אותו לרשת החשמל בשעות השיא ומאידך התושב ירוויח על החשמל".

לפני כחודש עברה תוכנית המתאר הארצית לאגירה (תמ"א 1/19) שהסדירה את האופן שבו יהיה ניתן לאשר מתקני אגירה ברחבי הארץ, ואחריה אושר במועצה הארצית לתכנון פטור מהיתר למתקנים זעירים עד 100 קילו וואט שעה. התוכנית הנוכחית כאמור היא תוספת לתוכנית הקיימת.



0 תגובות